Daha fazla hava durumu tahmini: 15 günlük hava durumu

MELTEM GÜNEŞ / ANKARA – Depozito iade sistemi, 1 Temmuz’dan itibaren ulusal entegrasyonla 81 il ve 973 ilçede uygulanmaya hazırlanıyor. Türkiye, bir yandan Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Konferansı’na (COP31) hazırlanırken, bir yandan da Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın eşi Emine Erdoğan’ın himayesinde küresel bir çevre hareketine dönüşen “Sıfır Atık” hareketi kapsamında daha yaşanabilir bir dünya ve kaynakların verimli kullanılması için çalışmalarını sürdürüyor.

Sıfır Atık hareketinin önemli bir adımı olan Depozitosu Olan Ambalajlar (DOA) Sistemi, 2025 yılında kademeli olarak başlatılmış, plastik, cam ve alüminyum içecek ambalajlarının depozito iade noktalarına veya otomatlara teslim edilerek, geri dönüşüme katkı sağlaması hedeflenmişti. Sistem kapsamında vatandaşlara iade edilen depozitolu ambalajlar için 0.25 TL teşvik bedeli ödeniyordu.

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı koordinasyonunda Türkiye Çevre Ajansı (TÜÇA) tarafından yürütülen DOA sistemi, 1 Temmuz itibarıyla Türkiye genelinde zincir marketler, süpermarketler, bakkallar, büfeler, otel, restoran ve kafelerde yaygınlaşacak, depozito bedeli de 1 TL’ye yükseltilecek. İşletmeler, iade edilen ve tüketilen içecek ambalajlarını biriktirerek seçecekleri saha operatörüne teslim edecek.

Altın düşüyor ama sabreden kazanacak mı?

DİJİTAL CÜZDAN

Teşvik bedeli kullanıcıların telefonlarına yükleyecekleri DOA mobil uygulamasındaki dijital cüzdanlarına aktarılıyor. Vatandaşlar, biriken tutarları banka hesaplarına transfer edebilecek, ATM’lerden nakit olarak çekebilecek, alışverişlerinde kullanabilecek.

Uygulamayla, Türkiye genelinde yılda yaklaşık 25 milyar adet ambalajın toplanması, ekonomiye de yıllık 30 milyar TL katkı sağlanacağı öngörülüyor. 37 bin ton sera gazı emisyonu azaltımı, 1.3 milyar kilovatsaat enerji tasarrufu ve 3.6 milyon varil petrol kullanımının önlenmesi de hedefleniyor. Bugüne kadar 19 milyon 224 bin 564 ambalaj iade edilirken, 1.2 milyon litre su tasarrufu sağlandı.

NEREYE VERİLEBİLİR?

Vatandaşlar, mobil uygulamanın ana sayfasındaki “İade Noktası Bul” butonuna veya https://doa.gov.tr/ internet sitesindeki “Nereye İade Ederim” sekmesine tıklayarak, kendisine en yakın iade noktasını il, ilçe ve mahallesini seçerek bulabilir. Marketler, AVM’ler, bakkallar, büfeler, üniversiteler, site yönetimleri, hastaneler, ulaşım terminalleri, akaryakıt istasyonları gibi birçok işletme iade noktası olarak görev yapabilir.

HANGİ AMBALAJLAR İADE EDİLEBİLİR?

Sistem kapsamında iade edilebilecek pet, cam şişe, alüminyum içecek kutusunun üzerinde DOA işaretinin bulunması, hacminin 0.10 – 3 litre arasında olması gerekiyor. Yani 3 litreden büyük pet, cam şişeler iade edilemiyor. Ambalajların boş olması, bütünlüğünün bozulmamış olması da önemli. Karton içecek kutuları ve süt ürünleri ambalajları sisteme dahil değil.

Milyonlarca emekliyi yakından ilgilendiriyor! Promosyonda 100 bin TL’lik fayda


KAYNAK: Milliyet Gazetesi

Haber Euro Türk
Author: Haber Euro Türk

Haber Euro Türk, Avrupa’daki Türk topluluklarına ve dünya gündemine dair güvenilir, tarafsız ve güncel haberler sunan dijital haber platformudur.


Haber Euro Türk sitesinden daha fazla şey keşfedin

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

By Haber Euro Türk

Haber Euro Türk, Avrupa’daki Türk topluluklarına ve dünya gündemine dair güvenilir, tarafsız ve güncel haberler sunan dijital haber platformudur.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir